5 Mayıs 2016 Perşembe

Hareketlerin Etkinliklere Transferi

Nesne Kontrolü Gerektiren Hareketlerin Etkinliklere Transferi;
·      Atma ve Tutma Etkinlikleri (Değişik ebat ve ağırlıkta topları atma ve tutma, aşağıdan yukarı ve yukarıdan atma, aşağıdan geleni ve yukarıdan geleni tutma, tek el ve çift el atma tutma, değişik uygun nesneleri atma ve tutma v. b)
·      Nesneyi Zıplatma (Sektirme) Etkinlikleri (Çift el ve tek el sektirme, ritmik sektirme, değişik hız ve tempolarda sektirme, yürüyerek ve koşarak sektirme v. b)
·      Yakalama Etkinlikleri (Yerden ve havadan değişik hızlardaki ve yönlerdeki nesneleri yakalama)
·      Tekmeleme, Vurma Etkinlikleri (Değişik hız ve yönlerdeki hareketsiz ve hareketli nesnelere=uygun toplara ayak kullanarak vurma)
·      Yuvarlama, Durdurma Etkinlikleri (El ve ayak ile değişik ebat ve ağırlıktaki, değişik hızlarda ve yönlerden gelen nesneleri=topları durdurma ve yuvarlama).
·      El ve Ayakla Nesneye Yön Verme Etkinlikleri (El ve ayak ile yerden ve havadan gelen nesnelerin, nesneleri durdurmadan yönünü değiştirme)
·      Uzun Saplı Bir Araçla Vurma ve/veya Raketle Vurma Etkinlikleri (Cimnastik sopası, beyzbol sopası, tenis ve masa tenisi raketlerini kullanarak değişik açılardan gelen uygun nesnelere vurma)
·      Vole Etkinlikleri (Önden, yandan değişik açılardan gelen uygun nesnelere=toplara havada iken vurma).

Yer Değiştirme Hareketlerinin Etkinliklere Transferi;
·      Yürüme Etkinlikleri (Değişik hızlarda yürüme, parmak ucunda yürüme, topuklarda yürüme, geri geri yürüme, hayvan taklitleri ile yürüme, eğimli düzlemlerde yürüme, ritmik yürüme, denge tahtasında yürüme v. b).
·      Koşma Etkinlikleri (Değişik hızlarda koşma, ritmik koşma, değişik yönlere koşma, zik-zak koşma, slalomlar arasından koşma, diz çekerek koşma, değişik duruşlardan hareketle koşma v. b).
·      Atlama Etkinlikleri (Tek ve çift ayak atlama, değişik mesafelere atlama, değişik yüksekliklerden atlama v. b).
·      Sıçrama Etkinlikleri (Değişik yüksekliklerde sıçrama, değişik yüksek platformlara sıçrama, tek ve çift ayak sıçrama, diz çekerek sıçrama, değişik vücut pozisyonları alarak sıçrama v. b).
·      Sıçramalı Atlayış Etkinlikleri (Tek ve çift ayak sıçramalı atlayış, uzağa sıçramalı atlayış, ritmik sıçramalı atlayış, engeller üzerinden sıçramalı atlayış, v.b).
·      Galop Etkinlikleri (Çeşitli mesafe ve hızlarda galop, eşli galoplar, senkronize galoplar)
·      Kayma Etkinlikleri (Aşağı kayma, yukarı kayarak tırmanma, düzlemde kayma v.b)
·      Yuvarlanma Etkinlikleri (Yanlara yuvarlanma, ağaç=tomruk gibi yuvarlanma, öne yuvarlanma, geriye yuvarlanma, sağ ve sol omuz yönünde yuvarlanma).
·      Tırmanma Etkinlikleri (Değişik düzlemlerde yukarı tırmanma, el ve kolları daha yoğun kullanarak tırmanma, bacakları yoğun olarak tırmanma, parmaklık ve cimnastik sırasında tırmanma).

Yukarıda yer alan tüm temel hareket becerileri çocuklar tarafından olabildiğince farklı eğitim ortamlarında farklı hız ve düzeylerde gerçekleştirilmesi gerekir. Bunu belirleyecek olan çocukların motor gelişim alanı açısından içinde bulundukları gelişim düzeyleridir. Söz konusu bu hareket becerileri okulöncesi motor gelişim dönemline ilişkin olarak temel hareketler dönemi içinde yer alan başlangıç evresi, ilk evre ve olgunluk evresi düzeyinde hareket etkinlikleri aracılığı ile gerçekleştirilmeleri sağlanmalıdır.  
Örneğin küçük top ile ilgili tutma hareketine gerçekleştirilmesi başlangıç düzeyinde ellerin ve parmakların çok etkili olamayacağı şekilde kolları ve gerektiğinde vücudu da kullanarak gerçekleştirilirken, aynı hareket ilk evre düzeyinde vücudu kullanma ihtiyacı söz konusu olmadan da gerçekleştirilebilir. Olgunluk evresinde ise tutma becerisi tamamen ellerin kullanıldığı şekilde beceri düzeyi daha yüksek olarak gerçekleştirilebilecektir. 
Motor kazanımlara ilişkin göstergeler incelendiğinde söz konusu göstergelerin (ki bunlar hareket uygulamalarıdır) hangi düzeylerde  gerçekleştirilmesi gereği motor gelişim dönemi evresine göre öğretmen tarafından değerlendirilecek ve istenecek iken, ne biçimde gerçekleştirileceği de yine öğretmenin alan bilgi ve becerisi ile ilgilidir..  
Örneğin yer değiştirme hareketlerini yapar kazanımına ilişkin, yönergeler doğrultusunda yürür göstergesindeki yürüme hareketinin,  
·      Parmak ucunda yürüme
·      Ayak topuğunda yürüme
·      Ritmik yürüme
·      Geri, geri yürüme
·      Çizgi üstünde yürüme
·      Dizleri bükmeden yürüme
·      Sınırlandırılmış noktalara basarak yürüme
·      Hayvan taklitleri ile yürüme şeklinde olacağının kararı ve değerlendirmesi hareket etkinliğinin içeriği ve niteliği ile ilgili olup tamamen okulöncesi öğretmenin hazırlayacağı hareket etkinlikleri çeşitliliği ile ilgili olacaktır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.