Nesne
Kontrolü Gerektiren Hareketlerin Etkinliklere Transferi;
·
Atma
ve Tutma Etkinlikleri (Değişik ebat ve ağırlıkta topları atma ve tutma, aşağıdan
yukarı ve yukarıdan atma, aşağıdan geleni ve yukarıdan geleni tutma, tek el ve
çift el atma tutma, değişik uygun nesneleri atma ve tutma v. b)
·
Nesneyi
Zıplatma (Sektirme) Etkinlikleri (Çift el ve tek el sektirme, ritmik sektirme,
değişik hız ve tempolarda sektirme, yürüyerek ve koşarak sektirme v. b)
·
Yakalama
Etkinlikleri (Yerden ve havadan değişik hızlardaki ve yönlerdeki nesneleri
yakalama)
·
Tekmeleme,
Vurma Etkinlikleri (Değişik hız ve yönlerdeki hareketsiz ve hareketli
nesnelere=uygun toplara ayak kullanarak vurma)
·
Yuvarlama,
Durdurma Etkinlikleri (El ve ayak ile değişik ebat ve ağırlıktaki, değişik
hızlarda ve yönlerden gelen nesneleri=topları durdurma ve yuvarlama).
·
El
ve Ayakla Nesneye Yön Verme Etkinlikleri (El ve ayak ile yerden ve havadan
gelen nesnelerin, nesneleri durdurmadan yönünü değiştirme)
·
Uzun
Saplı Bir Araçla Vurma ve/veya Raketle Vurma Etkinlikleri (Cimnastik sopası,
beyzbol sopası, tenis ve masa tenisi raketlerini kullanarak değişik açılardan
gelen uygun nesnelere vurma)
·
Vole
Etkinlikleri (Önden, yandan değişik açılardan gelen uygun nesnelere=toplara
havada iken vurma).
Yer
Değiştirme Hareketlerinin Etkinliklere Transferi;
·
Yürüme
Etkinlikleri (Değişik hızlarda yürüme, parmak ucunda yürüme, topuklarda yürüme,
geri geri yürüme, hayvan taklitleri ile yürüme, eğimli düzlemlerde yürüme,
ritmik yürüme, denge tahtasında yürüme v. b).
·
Koşma
Etkinlikleri (Değişik hızlarda koşma, ritmik koşma, değişik yönlere koşma,
zik-zak koşma, slalomlar arasından koşma, diz çekerek koşma, değişik
duruşlardan hareketle koşma v. b).
·
Atlama
Etkinlikleri (Tek ve çift ayak atlama, değişik mesafelere atlama, değişik
yüksekliklerden atlama v. b).
·
Sıçrama
Etkinlikleri (Değişik yüksekliklerde sıçrama, değişik yüksek platformlara
sıçrama, tek ve çift ayak sıçrama, diz çekerek sıçrama, değişik vücut
pozisyonları alarak sıçrama v. b).
·
Sıçramalı
Atlayış Etkinlikleri (Tek ve çift ayak sıçramalı atlayış, uzağa sıçramalı
atlayış, ritmik sıçramalı atlayış, engeller üzerinden sıçramalı atlayış, v.b).
·
Galop
Etkinlikleri (Çeşitli mesafe ve hızlarda galop, eşli galoplar, senkronize
galoplar)
·
Kayma
Etkinlikleri (Aşağı kayma, yukarı kayarak tırmanma, düzlemde kayma v.b)
·
Yuvarlanma
Etkinlikleri (Yanlara yuvarlanma, ağaç=tomruk gibi yuvarlanma, öne yuvarlanma,
geriye yuvarlanma, sağ ve sol omuz yönünde yuvarlanma).
·
Tırmanma
Etkinlikleri (Değişik düzlemlerde yukarı tırmanma, el ve kolları daha yoğun
kullanarak tırmanma, bacakları yoğun olarak tırmanma, parmaklık ve cimnastik
sırasında tırmanma).
Yukarıda
yer alan tüm temel hareket becerileri çocuklar tarafından olabildiğince farklı eğitim
ortamlarında farklı hız ve düzeylerde gerçekleştirilmesi gerekir. Bunu
belirleyecek olan çocukların motor gelişim alanı açısından içinde bulundukları
gelişim düzeyleridir. Söz konusu bu hareket becerileri okulöncesi motor gelişim
dönemline ilişkin olarak temel hareketler dönemi içinde yer alan başlangıç
evresi, ilk evre ve olgunluk evresi düzeyinde hareket etkinlikleri aracılığı
ile gerçekleştirilmeleri sağlanmalıdır.
Örneğin
küçük top ile ilgili tutma hareketine gerçekleştirilmesi başlangıç düzeyinde
ellerin ve parmakların çok etkili olamayacağı şekilde kolları ve gerektiğinde
vücudu da kullanarak gerçekleştirilirken, aynı hareket ilk evre düzeyinde
vücudu kullanma ihtiyacı söz konusu olmadan da gerçekleştirilebilir. Olgunluk
evresinde ise tutma becerisi tamamen ellerin kullanıldığı şekilde beceri düzeyi
daha yüksek olarak gerçekleştirilebilecektir.
Motor
kazanımlara ilişkin göstergeler incelendiğinde söz konusu göstergelerin (ki
bunlar hareket uygulamalarıdır) hangi düzeylerde gerçekleştirilmesi gereği motor gelişim dönemi
evresine göre öğretmen tarafından değerlendirilecek ve istenecek iken, ne
biçimde gerçekleştirileceği de yine öğretmenin alan bilgi ve becerisi ile
ilgilidir..
Örneğin yer
değiştirme hareketlerini yapar kazanımına ilişkin, yönergeler doğrultusunda
yürür göstergesindeki yürüme hareketinin,
·
Parmak
ucunda yürüme
·
Ayak
topuğunda yürüme
·
Ritmik
yürüme
·
Geri,
geri yürüme
·
Çizgi
üstünde yürüme
·
Dizleri
bükmeden yürüme
·
Sınırlandırılmış
noktalara basarak yürüme
·
Hayvan
taklitleri ile yürüme şeklinde olacağının kararı ve değerlendirmesi hareket
etkinliğinin içeriği ve niteliği ile ilgili olup tamamen okulöncesi öğretmenin
hazırlayacağı hareket etkinlikleri çeşitliliği ile ilgili olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.