Okulöncesi hareket eğitiminde işitsel, görsel ve dokunsal uyaranların kullanılmasının önemli ve öncelikli olduğu unutulmamalıdır. Uyaranların algılanması, değerlendirilmesi ve kodlanmış motor davranış şeklinde çıktıya dönüştürülmesi çocukların algısal motor gelişimini destekleyen dolayısı ile de hızlı düşünme ve doğru karar verme ile ilgili bilişsel gelişimlerine olumlu katkı sağlayan etkinliklerdir.
İşitsel Uyaranlar ile Hareket Etkinlikleri
Yer değiştirme, dengeleme ve nesne kontrolü
gerektiren hareketlerin işitsel uyaranlar ile gerçekleştirilmesinin
sağlanmasıdır. İşitsel uyaran denilen algı bir sesin duyu organı olan kulak
yolu ile alınıp işlenmesine yani algılanmasına dayalı olarak başlatılan
eylemliliği ifade eder. İşitsel (akustik) uyaranlar herhangi bir sesi
algılamanın geliştirilmesi yanında, bir hareketi söz konusu ses algılaması
sonucunda en kısa sürede gerçekleştirmeyi (reaksiyonu)amaçlar.
Düdük
sesi, davul sesi, el çırpma sesi, zil sesi gibi herhangi bir ses ve bu sesin
algılanmasının sağlanması ve bu sese bağlı olarak istenilen hareketi en kısa
sürede gerçekleştirmeyi amaçlayan oyun ve hareket etkinlikleri bu kapsamda
düşünülmelidir.
Örneğin “el çırpma sesi” koşmak, “düdük sesi” ile
durmak gibi.
ü Görsel
Uyaranlar ile Hareket
Etkinlikleri
Harekete geçmenin, hareketi
geçmeyi gerektirecek bir uyarıyı göz ile (optik olarak) algılamaya dayalı
uyaranları ifade eder. Birçok oyun ve
hareketi içeren etkinliklerin ne zaman ve nasıl yapılacağın tamamen görme
organına bağlı olarak gerçekleşmesidir. Burada duyu göz ile sağlanır. Algılama
ve değerlendirme işleminin başlangıcı görme yetisidir.
Renk, ışık, nesnenin hareketi,
kendi dışındaki bir kişinin hareketi yani harekete geçmenin herhangi bir görme
uyaranına bağlı olduğu tüm oyun ve hareket etkinlikleri görsel uyaranların
kullanılmasını ve geliştirilmesini içerir.
Örneğin “kol
havada” işareti ile koşmak, “kol aşağıda işareti” durmak gibi.
ü Dokunsal
Uyaranlar ile Hareket Etkinlikleri
Uyaranın (duyunun) ten yolu ile alınarak algılanması
ve bu algılama sonucu gereken davranışı gerçekleştirmesidir. Kullanım alanı
çocukların birbirine dokunarak harekete başlamayı veya durmayı ve/veya hareketi
değiştirmeyi içeren etkinlikleri kapsar. Buradaki esas nokta gereken hareketin
gerçekleşmesi için dokunma hissinin alınıp, algılanması ve gereken hareketin
gerçekleştirilmesinin sağlanmasıdır.
Bir nesnenin (hareket eden bir
nesneye temas, uzun bir ipe temas ederek doğrultusunu belirleme, arkadaşına
temas ederek yönünü tayin etme kendisine dokunularak dokunmanın yönergesine
göre ilerleme, dönme veya durma gibi vücuda temasına dayalı hareketleri içeren
oyun ve etkinlikler dokunsal uyaranların kullanıldığı faaliyetlerdir.
Sıcaklık, soğukluk, su ile temas,
eşli hareketler genel olarak dokunsal uyaranların etkin olarak kullanıldığı
oyun ve hareket etkinliklerdir.
Özellikle görsel uyaranlar başta
olmak üzere, işitsel uyaranları kısıtlayarak gerçekleştirilen etkinliklerde
dokunsal uyaranlar daha etkin şekilde kullanılmaktadır. Örneğin “körebe” oyunu
ya da “göz kapalı dokunarak hedef bulma” oyunları bu bağlamda düşünülebilir.
Bir kişinin, başka bir kişiye
veya bir nesneye dokunarak ve/veya kişi ve nesnelerin söz konusu kişiye
dokunulmasının sağlanarak planlanacak oyun ve hareket etkinliklerinin hepsinde
dokunsal uyaranlar kullanılıyor demektir. Örneğin beline veya koltuk
altından geçirilerek göğsüne lastik ip bağlanmış bir çocuğun arkadaki
arkadaşının lastik ipi sağa veya sola çektiğinde çekilen tarafa dönmesi gibi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.